Dit nieuwe scenario is het resultaat van een vruchtbare samenwerking met Platform IVZ van de Veiligheidsregio Twente. Samen hebben we een subsidieaanvraag ingediend bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), die is gehonoreerd. Dit nieuwe scenario wordt nu al uitgevoerd in Twente, terwijl de andere Risk Factories in Nederland later dit jaar volgen.
Het scenario
Dit scenario heeft als kern de vergelijking tussen de online en offline wereld, in de vorm van een digitale escaperoom. In deze escaperoom worden leerlingen uitgedaagd om bewijs te verzamelen tegen een jongen die online liegt, bedriegt en andere kinderen online pest. Deze jongen is een tijdlang geobserveerd, en er zijn foto's van hem gemaakt. Deze foto's moeten worden vergeleken met zijn social media-account.
De leerlingen worden in vier groepen verdeeld, elk met een specifiek thema. Ze gebruiken tablets met verschillende focusgebieden, zoals het kopen van reacties en likes, je anders voordoen dan je werkelijk bent, het promoten van producten (voor geld) en het beveiligen van je online account.
Ook bij de ontwikkeling van dit scenario stond het leereffect centraal. Dit wordt bereikt door het reflecteren op het spel en dit vervolgens aan medeleerlingen uit te leggen.
Meer dan 600 leerlingen hebben inmiddels deelgenomen aan dit scenario, en zowel leerlingen als leerkrachten waarderen het met het mooie rapportcijfer 8.1.